Album Ruky na dudách je zaměřeno na představení moravských gajd (dud) v rukách jednoho z nejzkušenějších hráčů na Moravě Vlastimila Bjačka z Frenštátu pod Radhoštěm. Album obsahuje lidové i autorské písně interpretované v nástrojových sestavách od sóla po spojení s jazzovou rytmikou. Žánrově zasahuje do mnoha oblastí zahrnujících mj. archaický dřevní folklor, neotradiční hudbu, world music, elektroniku i klasickou hudbu. Je sestaveno z nově natočeného materiálu i snímků prezentujících dvacetiletou spolupráci Vlastimila Bjačka s etnomuzikologem Marianem Friedlem. Na gajdy, klenot moravské a slezské kultury, nahlíží z mnoha úhlů z jedné strany jako na historický nástroj představující jedno z východisek současné podoby tradiční hudby v Beskydech, na straně druhé jako na soudobý nástroj nabízející nové a mnohdy neočekávané interpretační možnosti a kontexty. Součástí alba je dvojjazyčný populárně-naučný text M. Friedla přibližující gajdy a jejich sepětí s karpatskými regiony. Dudy na Moravě i ve Slezsku označované jako gajdy, jsou základním nástrojem evropské lidové hudby. Po několik staletí byly gajdy také hlavním nástrojem tradiční hudby Beskyd a Javorníků, jak na straně české tak i polské a slovenské. V kontinuitě se dochovala tradice gajdování pouze ve Slezských Beskydech a na Horňácku, v ostatních částech však zažily a zažívají gajdy svou trvalou obnovu. Tandem Friedl-Bjaček mj. spolupracoval na vydání alb Písně Hukvaldských Beskyd, Beránci a vlci (cena Anděl), Beskydská Odysea, Píseň Země, 11 podob lásky. Album profilově splňuje jak edukační, tak popularizační funkci.
Diskuze je prázdná.
přidat příspěvek do diskuze